Stage is van start! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Blom - WaarBenJij.nu Stage is van start! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Blom - WaarBenJij.nu

Stage is van start!

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

16 September 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Lieve familie en vrienden,

Hehe, hier ben ik dan eindelijk met een verslagje over stage etc! Hadden bijna twee weken geen internet in ons huis en het gaat hier dan lekker op z’n Afrikaans eer dat het weer gemaakt is, maar bij deze dus weer een teken van leven!

Eerste werkdagje: We (Sven, Iris en ik) moesten om 08.00 aanwezig zijn voor een meeting met Ashleigh (management), hier hebben we even wat gekletst en heeft ze ons wat over de hotels verteld. Vervolgens gingen Sven en Iris naar Holiday Inn en werd ik verwacht bij de General Manager. Hij was heel aardig en stelde veel vragen, ik heb een soort van overzicht gekregen van hoe de weken opgevuld gaan worden. Dat is heel fijn, zodat je weet wanneer je van afdeling moet wisselen etc. Daarna ben ik naar backoffice gegaan en heb even meegekeken hoe het daar aan toe ging, daarna kreeg ik door de front office manager met twee andere trainees een training in het systeem Opra (is een systeem om reserveringen te maken etc.) Toen was het tijd om te lunchen, er is een staff cantine waar ze het local voedsel hebben dus ik vond het niet erg dat ik mijn eigen boterhammetjes met kipfilet bij had!:) Alhoewel, misschien een keer proberen waard.
Na de lunch was er even niet zo veel te doen en iedereen was druk dus dan is het wel moeilijk om je er tussen te mengen maar gewoon veel vragen stellen dan moet het wel goed komen de komende tijd. Iris en Sven kwamen mij tegen 17.00 ophalen en omdat ik om 16.00 al klaar was had ik tijd om mijn contract goed door te lezen en te ondertekenen, om het officieel te maken!
De collega’s die ik heb ontmoet zijn allemaal heel vriendelijk en willen veel van je weten en zijn ook bereid om je te helpen, dat is heel fijn. Het is leuk om mensen van een totaal andere cultuur te ontmoeten! De eerste dagen dus veel geleerd en veel mensen ontmoet.
Donderdag (in de eerste week stage) was echt een d-r-a-m-a dag, ja sorry jongens maar die zitten ook wel eens tussen. Ik moest om 06.00 met mijn shift beginnen, zat om 05.30 in de auto en heb nog nooit zoiets gezien. Hagelstenen zo groot als pingpongballen. Ik kon helemaal niks zien, geen achteruitwissers maar uiteindelijk ben ik veilig, ja echt, aangekomen bij het hotel. Nadat ik een beetje gerustgesteld was begonnen met werken maar aan het einde van de dag begon het feest pas, de auto wilde niet meer starten.. Het regende pijpenstelen dus na een paar collegaatjes lief te hebben aangekeken en 100Rand te hebben gegeven kon ik uiteindelijk met wat hulp vertrekken, wat een dag! Blij dat ik thuis was, warme douche en snel alles vergeten! Vrijdag late dienst dus lekker uitgeslapen, stond Switchboard voor een dagje, simpelweg alleen de telefoon doorverbinden. Toen ik na 2uur wel weer uitgekeken was heb ik gevraagd of ik naar Front Office mocht, heel fijn dat dat mocht en uiteindelijk een superleuke shift gehad!
Na een eerste en vermoeiende week hadden we dan ook weer twee dagen weekend, heerlijk!
Zaterdag heb ik uitgeslapen en ben daarna met Iris, Sven en Mark (NL jongen, was net nieuw aangekomen, woont ook in de buurt) naar Gold Reef City gegaan.
Dit is een pretpark in Johannesburg. We zijn begonnen in een waterattractie en dat was ook echt een slim plan, hele dag met een natte broek gelopen!
Achja, het was iig leuk! Verder nog wat andere achtbanen bezocht, die zijn wel wat heftiger dan in Nederland zeg! Daarna zijn we naar MonteCasino geweest, heerlijk Thais uit eten geweest en vervolgens snel naar huis om ons klaar te maken voor een stapavondje. Er was een Celeb jarig en die gaf een VIP feest,
via Niels, die veel contacten in SA heeft mochten we naar binnen, jippie! Het was echt een hele mooie club, er ontbrak niks aan, dat kon je ook wel weer merken aan de prijzen, 7 euro voor een mixdrankje, waren de Nederlandse prijzen stiekem al een beetje vergeten!
Zondag heerlijk in het zonnetje gelegen want het was weer mooi weer, daarna even het shopping centre ingedoken en 's avonds weer gebraaid met die leuke huisgenootjes.
Maandag begon werkweek twee, van maandag t/m woensdag bij reservations en donderdag en vrijdag bij guest relations. Dat hele dag op een stoeltje zitten bij reserveringen is eigenlijk maar niks voor mij, maar wel leuk om even de ervaring op te doen. Je merkt wel dat je veel zelf moet vragen, mensen zijn hier best wel lui in het uit leggen van dingen, maar als je dan eenmaal begint te vragen dan komt het allemaal wel goed. Er zijn twee airlines in ons hotel en die worden door dit department vooral onderhouden, dat vond ik echt heel leuk dus ben blij dat ik nog een maand op deze afdeling ga meelopen! De week was weer voorbij gevlogen, vrijdagavond sushi gegeten met Max (die deze ochtend ook was aangekomen), Sven en Iris en vervolgens zijn we op stap geweest in een club, Movida, heerlijke avond gehad tot in de late uurtjes! Zaterdag uitbrakdagje en ’s avonds, oh ja echt, weer uit eten :) , dit weekend is er verder niet veel spannends gebeurd, morgen weer om 06.00 beginnen, officieel 2 maanden at the front office, ben benieuwd! Ik hou jullie op de hoogte!

Lots of love from South-Africa

• 16 September 2012 - 19:22

Adrienne Huijbregts:

Heej Marielle,
    Je hebt al een hoop te doen gehad op je stageplek.er zal wel veel op je afkomen!tis wel een ontzettend mooi ervaring.we vinden het erg leuk om je te volgen wat je alzo doet daar.super spannend allemaal!!
    Groetjes vanuit Etten leur

• 16 September 2012 - 19:35

Blommetjes Uit St-willebrord :

tjee marielle wat jij allemaal meemaakt ,wel leuk voor je ervaringen zeg
    en super dat je je in je vrije tijd ook heerlijk kunt vermaken dat hoort er ook bij he ,de komende weken zul je wel steeds meer mogen gaan doen ,heel veel succes en we blijven je volgen hoor xxxxx Ome Conny Tante Gerda Sander en Vera (vanuit madrid)

• 16 September 2012 - 20:23

Myrna:

heee zus
    Super leuk om het allemaal te lezen!
    Volgende week skypen he?!
    Succes xxxxxx

• 24 September 2012 - 11:53

Hans Gielen:

Hoi Marielle,
    Fantastisch om je ervaringen zo te kunnen volgen, en leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat.
    Groetjes, en blijven schrijven he.
    Hans, Monic en Krista