Nog 2,5 week!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Blom - WaarBenJij.nu Nog 2,5 week!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Blom - WaarBenJij.nu

Nog 2,5 week!!

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

20 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo lieve vriendjes vriendinnetjes en familie,

Hier ben ik weer!

Wat zijn de afgelopen twee weken toch ontzettend snel gegaan, het was een fantastische tijd, een tijd om nooit meer te vergeten!

28 December heb ik papa mama en Myrna gemeet op het vliegveld, gelukkig zag ik ze meteen dus kon ze meteen omhelzen, ik was zoooo blij!!
Vervolgens zijn we de auto gaan ophalen die we hadden gehuurd op het vliegveld, zodat we meteen naar het hotel in Kaapstad konden rijden. We kwamen rond 00.00 aan bij het betreffende hotel, na een toeristische route door de parkeergarage en eindelijk de spullen vanuit de auto naar de receptie te hebben gesleurd, deelde ze ons even doodleuk mee dat er een overboeking was. Dat had de man die ons de parkeergarage inliet toch ook wel even kunnen zeggen? Dus wij met een zucht weer de spullen terug naar de auto gebracht en naar het zusterhotel gereden waar we de komende week zouden gaan overnachten. Gelukkig was het een upgrade dus hadden we niks te klagen. Eenmaal de spullen in de kamer gedropt hebben we nog even een drankje gedaan in de bar en rond 01.30 toch echt kapot moe naar ons bedje.

De eerste echte dag in Kaapstad hadden we besloten om met de Hop On Hop Off bus rond te touren zodat we alle leuke plekjes al een beetje konden bewonderen. Bij Camps Bay zijn we meteen even uitgestapt om even van het heerlijke weer te genieten, over het strand gelopen en wat gedronken en vervolgens zijn we uitgestapt bij het V&A Waterfront, daar hebben we ook even rondgelopen en genoten van alle leuke dingen die je daar ook maar kunt zien.
30 December was een erg intensieve dag, met de auto hebben we een tour gemaakt. We zijn begonnen bij Houtbay, dit is een leuk klein vissersdorpje. Hier hebben we even over het souveniersmarktje gelopen en gekeken hoe een man een zeehond vis aan het voeren was. Vervolgens door naar Simon’s town, daar hebben we genoten van de enige echte Fish & Chips. Maar dat was het nog niet, want we wilden ook nog naar Boulders Beach, dus let’s go! Super leuk, hebben heel veel pinguins gezien, echt apart om die beestjes van dichtbij te zien! Vervolgens via de Chapman’s peak drive naar Cape of Good Hope. The Chapman’s peak drive is een slingerende weg langs de kust met meer dan honderd bochten. Hier worden ook vaak autoreclames opgenomen, even om aan te geven hoe mooi het uitzicht daar is! Daarna dus naar Cape Point and Cape of Good Hope. Helaas hadden we de drukte niet zien aankomen dus dat was wachten, en niet op Nederlands tempo maar op het Zuid-Afrikaans.. Hoop dat dit genoeg zegt. Maar het was de moeite waard dus toen we er eindelijk waren hebben we meer dan genoten! ’s Avonds had ik een tafel gereserveerd bij Salt Restaurant in Camps Bay. Dit is een restaurant aan de zee met een mooi uitzicht en aparte culinaire gerechten. Ik dacht, hier moet ik dan ook maar gebruik van maken dus heb meteen eens wat anders besteld dan normaal: Springbok carpaccio and Ostrich Beef. Met een voldaan en tevreden gevoel vervolgens lekker slapen!
Oudjaarsdag wilden we naar Table Mountain maar omdat er teveel wind was het gesloten dus besloten we Lion’s Head te gaan lopen. Dit is een berg met een hoogte van bijna 1000 meter. Binnen een uur lopen waren we bijna op de top. Echt een prachtig uitzicht op de kustlijn! Na deze tocht waren we toch wel een beetje moe dus lekker opfrissen in het hotel. Myrna en ik zijn op NYE met de andere trainees uit Kaapstad en Johannesburg naar een feest geweest in Campsbay, the St. Yves Club. Was echt heel erg leuk om iedereen weer te zien en samen het nieuwe jaar in te luiden. Iris en ik dachten het dus maar even extra goed te vieren door een flesje Möet te bestellen, oeps! Om 04.00 was het mooi geweest dus zijn Myr en ik weer met de taxi richting het hotel gegaan.
Nieuwjaarsdag waren we natuurlijk wat meer moe dan anders.. Dus er is maar een medicijn: Let’s go to the beach! Om 12.00 arriveerden we bij de Clifton Beach, vlakbij Camps Bay. Heel toevallig kwamen we Sven, Jorien, Anouck en Iris tegen dus besloten we om een Nieuwjaarsduik te doen. Dat hebben we geweten ook, koouuuddd!! Dat kunnen jullie je waarschijnlijk niet voorstellen, maar het was echt zo! ’s Avonds uit eten bij Moyo’s, een typisch Afrikaans restaurant met Afrikaanse muziek en aankleding. De vis van Myrna was ‘iets’ te spicy maar verder was het allemaal oke!
2 Januari zijn we naar het Monkey and Bird Park gegaan, hartstikke grappig om al die gekke aapjes te zien! Zelfs een BN’er gespot, namelijk Waldemar Torenstra, ja echt! ’s Middags was er een Afrikaans carnaval in Kaapstad, en dit is maar een keer per jaar dus nu we er toch waren konden we net zo goed even gaan kijken! Met de overheerlijke afrikaanse temperaturen hebben we genoten van een paar groepen die meededen aan het Carnaval, toen het toch iets te warm werd hebben we nog even een verfrissende duik bij het zwembad van het hotel gemaakt, heerlijk!
’s Avonds zijn we bij Beluga gaan eten, dit is een heel erg populair restaurant in Kaapstad waar je heerlijk vis en sushi kunt eten.
Donderdag hadden we kaartjes voor een tour naar Robben Island om 09.00. Netjes op tijd zijn we met de boot vertrokken naar Robben Island. De zee was nogal wild dus je maag draaide wel een paar rondjes maar zonder teveel misselijkheid zijn we goed aangekomen. Eerst een bustour over het eiland met veel interessante informatie over Nelson Mandela en de andere gevangenen. Vervolgens mochten we de gevangens zien en heeft een ex-gevangene van Robben Island zijn verhaal verteld over hoe het er precies aan toe ging. Heel speciaal om zoiets van een persoon te horen die het zelf heeft meegemaakt. Daarna zijn we gaan lunchen aan het Waterfront en rond een uurtje of drie richting Table Mountain gereden. Het was niet druk en de kabelbaan was geopend dus we hadden geluk! Eenmaal boven aangekomen hebben we genoten van het prachtige uitzicht en heel wat foto’s gemaakt om nog terug te kunnen kijken natuurlijk. ’s Avonds ben ik met Kelly en Kelly, twee meiden van de Hotelschool die in Kaapstad stage lopen wat gaan eten. Heel gezellig om hun weer eens te zien en bij te kletsen. Papa mama en Myr hebben ook lekker gegeten bij een visrestaurant in Camps Bay.
De laatste dag Kaapstad alweer!! Deze dag wilden we ook niet zomaar voorbij laten gaan dus: een wijntour! ‘De Zevenwacht’ in Stellenbosch is een prachtige locatie. Eerst lekker geluncht met een mooi uitzicht en vervolgens kregen we de gelegenheid om wijn te proeven, je mocht vijf wijnen per persoon uitzoeken en uiteindelijk hebben we natuurlijk van de lekkerste wijn een flesje gekocht! Daarna nog een rondleiding door de wijnkelder en vervolgens zijn we doorgereden naar Stellenbosch zelf, een leuk stadje met leuke terrasjes en winkeltjes. Inmiddels was het al bijna avond dus zijn we weer met volle gas richting Kaapstad gereden, waar we hebben gedineerd bij de Bomsay Bicycle Club, al een experience opzich!!
Vrijdag moesten we helaas al weer vertrekken maar gelukkig hadden we nog een week vakantie. Rond 10.00 in de ochtend waren we al in Johannesburg, ik heb eerst een rondleiding door het huis gegeven en de meningen waren verschillend haha. Het is een studentenhuis en dat is natuurlijk ook te zien, maar Myrna vond het allemaal nogal ‘bruin’ van binnen’ zo ouderwets’ haha achja! Vervolgens zijn we naar Sandton City gegaan, een heel erg groot shopping centre in Johannesburg. Het was uitverkoop dus papa moest met een zucht toch ook echt even mee de winkels in! Na 2,5 uur winkelen waren we allemaal moe en zijn we naar het hotel gegaan waar ik stage loop. Ze vonden het heel leuk om mijn collega’s te zien en het hotel natuurlijk. Nadat we waren ingecheckt in mijn stagehotel en hadden opgefrist zijn we gaan dineren bij The Grillhouse, een populair steakhouse in Johannesburg. Nadat mama en ik een fles rode wijn hadden gedeeld (papa bestelde eerst een biertje en wilde daarna wijn meedrinken maar kreeg meteen een 0,5 liter bier) konden we onze oogjes bijna niet meer open houden dus lagen weer bijna beschamend vroeg in bed haha.
Zondag zijn we naar de Rooftop Market in the Rosebank (vlakbij mijn hotel) gegaan om de nodige souveniers in te slaan en de geuren van het lokale eten op te snuiven! Daarna naar het Lion and Rhino park, hier met onze eigen huurauto rondgereden. Wild Dogs, Cheetahs, Lions, Giraffes en noem maar op gezien! En als afsluiting nog eventjes geknuffeld met de babyleeuwtjes.
De dag erna hadden we om 14.30 een drive in het Kruger National Park. Om 08.00 netjes weggereden zodat we mooi op tijd zouden aankomen. Papa reed toch echt iets te hard waardoor we met 135km per uur geflitst waren. De politie hield ons aan en we moesten naar het politiebureau maar toen ik vertelde dat we in ‘a hurry’ waren omdat we naar het krugerpark moesten vroeg hij al snel: ‘How do you want to settle this?’ Met 500 rand ging hij akkoord dus met 45 euro armer konden we er uiteindelijk wel om lachen. Afrika, wat een apenland zeg! Om 13.00 kwamen we aan bij de Lodge, tenminste we zagen het bordje ‘Welcome’ alleen toen moesten we nog over een zandpadje en omdat onze gehuurde Toyota Corola nogal laag aan de grond lag hoorde je het af en toe een beetje schuren! De lodge zag er leuk uit, met hout vooral gezellig gemaakt. Na een snelle lunch werden we opgehaald met een Jeep. Heerlijk ontspannen hebben we genoten van onze drive. Om 18.30 waren we met een tevreden gevoel terug, we hadden drie van de vijf dieren van de Big Five gezien, neushoorn, nijlpaard en leeuw. Na een heerlijk buffet met een glaasje wijn erbij zijn we optijd gaan slapen want de volgende dag stond er een drive gepland om 06.00. Om 05.00 uit bed, ontbeten en vervolgens weer met de Jeep het park in, nu ook met een Brits gezin. Al snel zagen we de buffel en waren we allemaal heel blij dat we er nu al vier hadden gezien. Tussendoor gestopt om te ontbijten en te lunchen en vervolgens weer verder want we wilden ook de luipaard nog zien! Bijna aan het einde van de dag hebben we de luipaard gespot in een boom, dicht aan de kant van de weg, happy!! Nu helemaal compleet, the Big Five! Er zijn maar 1000 luipaarden in het hele Krugerpark, en het Krugerpark is 350 km lang en 60 km breed, moet je nagaan hoe groot! Wat een geluk!
Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog olifanten, giraffen, impala’s, kudu’s, zwijntjes en andere dieren gezien die niet tot de Big Five behoren. In de avond hadden we weer een buffet, maar dit keer buiten met een vuurkorf, een keer wat anders!

De volgende dag zijn we via de Panoramaroute naar huis gereden. Maar papa weer he, 73 km per uur waar je 60 km mag, foei! Weer aangehouden en dit keer door een blanke politie agent, ik zei al we moeten naar het bureau want meestal zijn de blanke politieagenten niet om te kopen. Hij vroeg waar we vandaan kwamen en waar we heen gingen en zei vervolgens dat we naar het bureau moesten, maar op het einde zei hij snel: “I will forgive you, give your daughters a good lunch from the money!” Dus met een gelukje kwamen we er weer goed vanaf! Snel doorgereden naar God’s Window voor een prachtig uitzicht en vervolgens naar de ‘Blyde River Canion’ voor een nog mooier uitzichten, hier kan je gewoon geen genoeg van krijgen! Rond een uurtje of zes waren we weer in Morningside bij het huis waar ik woon en hebben even wat kleding gewisseld en zijn vervolgens naar Iris haar hotel gegaan om daar de komende twee wachten te verblijven. Allemaal erg moe hebben we snel gegeten in het hotel en zijn we vlug gaan slapen. De een na laatste dag stond er een fietstour door Soweto gepland. Om 10.00 zaten we met nog een paar andere Nederlanders en een Duitse op de fiets door de townships, heel speciaal om dit van zo dichtbij te zien. Bij de eerste stop kregen we de gelegenheid om locaal bier te proeven, met alcohol en zonder alcohol. Zolang je er niet naar keek hoe het eruit zag, viel het best mee (zag eruit als melk met stukjes erin). Ook de Afrikaanse sieraden gingen om zodat het leek alsof we in een ceremonie waren. (Foto’s komen nog op Facebook). We hadden snoep en ballonnen gekocht voor de kindjes die daar wonen dus toen we de gelegenheid kregen hebben we ze uitgedeeld en waren ze meer dan gelukkig, ze gingen meteen naar hun moeder om te laten zien wat ze hadden gekregen. Bij de volgende stop kregen we vlees en pap, typisch Afrikaans eten. Toen we de stop zagen vroeg papa aan de gids: “Is this the toilet?” toen ze een beetje gepikeerd zei: “No, this is the restaurant?” kon ik me lach toch eventjes niet meer inhouden. Mama ging bijna over haar nek toen ze binnen kwam, de lucht was ook werkelijk niet te harden. Ik heb het vlees geprobeerd maar na een hapje gaf ik het toch echt op. We zijn nog bij verschillende punten gestopt waaronder het Hector Pieterson Museum. Uiteindelijk gingen we naar een restaurant om te lunchen. Hier kregen we per persoon bijna een half brood uitgehold gevuld met friet, tomatenketchup, worst en kaas. “You can eat it like a burger”. Uhh ja?? Oke, iedereen zat dus lekker te kanen als ik het zo even mag zeggen! ;) Na 4 uur in de brandende zon even lekker wat drinken gekocht en daarna heb ik papa, mama en Myrna afgezet bij het Apartheidsmuseum. Ik ben hier zelf al een keer geweest en in de avond wilden we braaien dus dit kon ik dan mooi alvast voorbereiden. Nadat ik de boodschapjes had gedaan heb ik ze weer opgehaald, opgefrist in het hotel en vervolgens weer naar mijn huis om te braaien met mijn huisgenoten. Er kwam een stevige wind aan, wat meestal onweer betekend, maar gelukkig bleef het droog dus konden we lekker braaien!

De allerlaatste dag  Helaas! Maar nog een dagje genieten dus. We zijn gaan paardrijden vlakbij Krugersdorp, Iris was ook gezellig meegegaan want die houd ook van paardrijden. Door de natuur zijn we 1,5 uur onderweg geweest en mama vond het helemaal fantastisch en papa zat alleen maar te zeuren dat hij last had van zijn kont, hahahaha. Onderweg zijn we nog zebra’s, gnoe’s en andere dieren tegengekomen. Na een lunch bij Tashas, dit moesten ze gewoon een keer meemaken, zijn we naar het zwembad bij het hotel gegaan, even een uurtje gerust en de laatste avond doorgebracht bij Montecasino, een soort Las Vegas van Zuid-Afrika. Hier heb je allemaal leuke restaurantjes en winkeltjes. We konden allemaal niet zo veel eten omdat de lunch bij Tashas altijd zo veel is, maargoed het was weer gezellig!:)

Daarna was het helaas echt tijd om weer afscheid te gaan nemen.. Dus na een dikke knuffel en een kus kon ik toch zeggen: ik zie jullie alweer over minder dan drie weken alweer! Dat klinkt natuurlijk allemaal niet zo dramatisch meer!

Ik heb nu net een weekje night shifts erop zitten, 7 nachten achter elkaar was best wel even pittig maar het was interessant om te zien wat er ´s nachts allemaal gebeurd in het hotel. Je bent vooral bezig met financiële zaken, is weer eens wat anders!

Vanaf morgen dus nog twee weekjes Front Office, een festival van Swedish House Maffia en een tripje naar Drakensberg en Le Sotho en dan ben ik al weer te vinden in het oude vertrouwde kikkerlandje!

Heel veeeeel liefs en nu echt: TOT SNEL!

XXXXX

• 20 Januari 2013 - 20:43

Ome Conny Tante Gerda Sander En Vera :

marielle wat een leuk verslag heb je geschreven kon het bijna zien allemaal ,Myrna die in jou ""bruine huis "rondloopt ,papa die klaagt over zijn zere kont ,mama bij t zien van de pap en vlees haha maar ook alle leuke dingen en mooie dingen wat een indrukken hebben jullie opgedaan geweldig ,jullie hebben lekker kunnen genieten van elkaar en zullen dit nooit vergeten .
    Nou nog even hard werken aan de afronding van je stage en vast nog een aantal afscheidsfeestjes haha
    Veel plezier en tot heeel snel al xxx

• 20 Januari 2013 - 21:19

Inge:

Weer een heel leuk verhaal om te lezen :).
    Heb nu al zin om alle verhalen in het echt van je te horen!
    Geniet nog van de laatste 2,5 week!
    Tot snel :)!!! (ik ben al begonnen met aftellen ;))
    Veel liefs
    xx
    Inge

• 20 Januari 2013 - 22:09

Elvira, Kees & Lian:

Wow, wat een gaaf verslag alweer. We hadden natuurlijk al wel het een en ander gehoord maar het blijft leuk om jouw reisverslagen te lezen. Je mag blij zijn met het weer daar want hier ist wit, koud en guur. We zien je snel weer. Liefs van ons...

• 21 Januari 2013 - 18:18

Giel Boomaerts:

Dag Marielle,

Wat een fantastisch reisverslag en wat heb je met je pa en ma en Myrna een mooie tijd gehad.
    Wij waren enkele jaren geleden ook in Zuid Afrika, maar moesten snel terug vanwege het overlijden van onze Bart. Was heel jammer
    Wat heb je een ongelofelijke ervaring kunnen opdoen en we wensen je nog een goede 10 dagen.
    Nu is het hier echt koud. Als jij komt, breng je wat warmte mee van Zuid Afrika.
    Nog een fijne tijd en groetjes, Ome Giel en Tante Ciel.