Back from Mozambique! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Blom - WaarBenJij.nu Back from Mozambique! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Blom - WaarBenJij.nu

Back from Mozambique!

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

31 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo lieve vrienden en familie,

Hier weer een verhaal(tje) vanuit Joburg. Na een aantal leuke dagen in Sun City en Pilanesberg was het dus weer tijd om het "normale" leven in te gaan. Weer op naar Crowne Plaza dus, voor een weekje Front Office. Het ging weer zoals gewoonlijk, lekker werken en lange dagen. Ook de onweer had ons gemist bleek, meteen na dag 1 werken bliksem en WEER geen internet, dat is hier wat hoor. Maar gelukkig hadden Iris en ik de sleutel van onze kamerdeur gevonden (die eigenlijk altijd gewoon op slot zit), dus mocht er wat gebeuren kunnen we in ieder geval veilig naar buiten ;). Zaterdag wilden we lekker wat gaan eten (Max, Iris en ik) bij Cubanas (jazzmusic etc), wij hadden het bordje 23+ niet gezien dus we stonden ook binnen 1 minuut weer buiten, dat was toch een beetje jammer. Toen kwamen we terecht bij een of andere ballentent waar we toch maar even een glas martini hebben genuttigd om vervolgens naar een supergraaf hotel te gaan, waar we buiten op het dakterras lekker champagne hebben gedronken, genieten dus!! Dinsdag was ik alleen vrij, dus ben ik lekker naar het shoppingcentre gegaan en mezelf verwend bij de bodyshop. Woensdag en donderdag stond het bezoek van Mevrouw Ritzen gepland, onze internship supervisor van school. Woensdagavond zijn wij (Max, Sven, Iris en ik) met haar uit eten geweest bij een typisch Afrikaans restaurant, was heel erg leuk, ze kwamen langs met een bakje om onze handen te wassen en onze gezichten werden gesminkt in Afrikaanse kleuren (Alleen Sven en ik gaven toe, toen we buiten stonden voelden we ons wel lichtelijk voorschut staan haha). Donderdag stond mijn gesprek op de planning, om 14.00 ging ik samen met haar lunchen in het restaurant van het hotel en vervolgens begon het gesprek. Ze was heel tevreden en vond dat ik mijzelf persoonlijk goed had ontwikkeld, en dat het nu tijd was om nog meer uit mijn stage te halen. We hebben samen een plan gemaakt, wat er op neer komt dat ik nog bij het accounting department ga kijken en ik met de duty manager mee ga lopen, ben heel erg benieuwd.
's Avonds hadden wij een braai georganiseerd bij ons thuis, huize Morningside. De volgende dag vertrok ze richting de andere studenten in Birchwood en was het voor ons tijd om nog een extra glas wijn te drinken, dik verdiend dachten we zo!
Vrijdag had ik late dienst en ik was om 23.00 thuis, had 5 minuten de tijd om mezelf om te kleden om vervolgens op stap te gaan met zo'n 20 Nederlanders, allemaal van verschillende opleidingen etc. die hier ook in Johannesburg of Pretoria wonen. Was een heel gezellig avondje! De volgende dag was wat minder leuk, gelukkig pas om 14.00 beginnen dus dat was nog te overzien. Zondagavond was het mijn buurt om het gevoel van "guest experience" te ervaren, wat inhield: in het hotel slapen en heerlijk ontbijten de volgende morgen, opzich geen vervelende training. Na mijn late shift ben ik even wat gaan drinken met collega's en daarna dat heerlijke kingsize bed ingedoken!;)
Maandag en dinsdag waren twee vrije dagen, heb weer wat geshopt en dinsdag weer eens een keer gaan hardlopen met Iris, was weer een zure sessie zoals gewoonlijk, die bergen zijn geen grappen! Omdat het internet alweer, of nog steeds, ik weet het zelfs al niet meer, kapot was ben ik even bij de pizzeria geweest om even met mijn lieve vriendinnen te skypen! Woensdag weer een random dagje en donderdag had ik een training upselling, dit was best interessant! Wie de meeste pakketten verkoopt krijgt een gratis overnachting in het hotel en een extra dagje vrij, dus ik ga mijn best doen!! Deze dag was trouwens helemaal te gek, heb het uiteindelijk toch nog kunnen regelen om samen met mijn 5 lieve huisgenootjes naar Mozambique te gaan (ik kreeg het eerst niet geregeld en baalde echt heel erg). Maar uiteindelijk kwam het allemaal goed!
De volgende dag eerst nog even werken tot 15.00 (liep uit tot 17.00), om 17.30 thuis, spullen pakken en hup de auto in voor een vierdaagse trip! We hadden een auto met z'n 6e, een grote familie auto. Om 00.00 kwamen we aan bij onze bestemming voor nacht 1, plaatsje: Pangola. De volgende ochtend zijn we verder gereden richting Ponto du Ouro, het plaatsje waar we de andere drie nachten gingen verblijven. We hadden een hele gave touristische route, door een game reserve. We reden en opeens stonden er 5 (ja echt) olifanten voor de auto, zelfs een mini, zo schattig! Ze liepen over de weg richting de bush, maar een hele grote bleef op de weg staan, we hadden daardoor een vertraging van ongeveer een halfuur, had in de tussentijd bijna al zijn rimpels kunnen tellen haha. Achja, wat maakt het uit, lang leve de natuur! Onderweg zagen we de echte armoede ons weer tegemoet komen, kindjes rennend over straat, vragend of je wat te eten of geld hebt. Om 15.00 hadden we de grens bereikt en moesten we onze auto aan de grens parkeren. Het is namelijk een en al zand daar, niks meer niks minder. We werden door een 4x4 opgehaald door de chauffeur van de lodge. Ik kon mijn eten nog net binnenhouden, het was hobbel de bobbel en meer van dat. We hadden twee huisjes aan de zee, dit was best wel letterlijk, binnen 20 stappen stonden we in het water, ook al scheen de zon deze dag niet, meteen het water ingedoken, toen begon het zelfs te regenen en zwommen we in de zee, best leuk! Even opfrissen en toen zijn we naar een strandtentje gegaan, daar begonnen we om 17.00 al aan de cocktails, vervolgens lekker vis eten en daarna hadden we een soort van buitenparty met allemaal zwarte mensen, die wij even kennis hebben laten maken met de polonaise, we konden het echt niet laten om nog even terug te gaan naar de strandtent, om 01.00 was het toch echt bedtijd. De volgende ochtend had iedereen het even zwaar, maar we zaten toch netjes om 09.30 aan het ontbijt. Toen kwamen we erachter dat de fotocamera van Wout nergens te bekennen was, na een stukje over het strand te hebben gelopen kwamen we een groep mannen tegen die we nog enigszins herkende van die avond in de strandtent en opeens zei eentje: “He, I have your camera”. We waren oprecht blij, dat we al die mooie foto’s terug hadden!!
Maandag wilden Iris en ik een boottocht gaan maken zodat we de dolfijnen konden spotten, we stonden om 08.00 voor de office van het bedrijf maar er was niemand te bekennen. Toen we even rondliepen kwamen we bij een dive school. De man wilde een mooie deal voor ons maken, ik kreeg weer kriebels in mijn buik bij het idee dat ik weer kon duiken, dit had ik voor het laatst in Malta gedaan maar had mijn dive licence bij me, dus wilde hier graag gebruik van maken. Daan, Max, Iris en ik zijn vervolgens op de boot gegaan, die golven waren zo ontzettend hoog, meer dan 5 meter, en jahoor wat een geluk: dolfijnen!!!! Ze sprongen zo mooi over het water, wat een geluk! Vervolgens maakte we een stop midden op zee. Daan, Max en Iris gingen snorkelen. Ik ging met een stelletje en een begeleider een duik maken, spannend! Ik heb een duik gemaakt van 18 meter diep, 50 minuten lang, super mooi coraal en hele gave vissen, was blij dat ik deze beslissing had gemaakt! De andere twee jongens hadden twee quads gehuurd, hier mochten wij na ons avontuur op zee ook gebruik van maken, jippie! Ik eerst bij Max achterop maar toch wilde ik het zelf ook even proberen. Lekker crossen over de zandpaden en alweer wat zien van de echte armoede, sloppenwijken etc. Maar oepsie, ik ben wel uit de bocht gevlogen, hahaha, maar niks aan het handje! Buiten een hele prikkelplant in mijn been;) Vervolgens weer lekker uit eten bij dat favo visrestaurant, het probleem was, in Mozambique kan je NERGENS pinnen met een Maestrocard, op de laatste dag was ons geld natuurlijk al gespendeerd. Sven had gevraagd of hij met zijn Mastercard kon betalen, ze zeiden dat het kon maar dat werkte natuurlijk weer niet, handig.. Toen al ons cash geld bij elkaar gelegd, kwamen nog iets van 40 euro tekort. Toen we terug waren in ons huisje kwam ik onverwachts mijn VISA creditcard tegen, de enige die hier werkt, wat een geluk alweer, konden we toch onze schuld nog dezelfde dag aflossen. De volgende dag om 08.00 ontbijten en werden we weer door de 4x4 opgehaald om naar de grens gegaan. Het was een lange zit, waren om 21.00 ’s avonds pas weer thuis. In die tijd kan je normaal naar de Spaanse grens rijden maar in Afrika is alles een beetje anders, maar het was het allemaal waard! Toen we thuis kwamen stond de volgende verrassing ons te wachten, de achterband van onze rode Mazda was lek, maar Iris en ik hebben echt geholpen, goed he ;), resultaat: band verwisselend en lekker slapen!
Dit was mijn avontuur van Mozambique, ik mag zo weer naar stage. Werk nog t/m half november bij Front Office, ga daarna drie weken naar Housekeeping, dan drie weken naar Guest Relations en dan is het 28 december: start van mijn heerlijke vakantie met papa mama en Myrna! Ik heb twee weken vrij gekregen, we starten onze trip in Cape Town, daarna Joburg en Krugerpark: wordt vervolgd! Daarna nog maar drie weekjes stage en dan is het alweer voorbij, wat gaat de tijd toch snel, nu dus nog maar even genieten van alles en iedereen hier!

Kortom, alles gaat goed en ben heerlijk aan het genieten tussen het harde werken door. Ik hou jullie natuurlijk weer op de hoogte van mijn avonturen. Ik hoop dat met jullie ook alles goed gaat en dat de regen en kou zich enigszins beperkt in Brabant en Limburg! Tot snel allemaal!

Heel veel liefs uit het zonnige Joburg! XXXX

P.S. Sorry voor spelling en kromme zinnen haha

  • 31 Oktober 2012 - 12:33

    Ome Conny ,tante Gerda :

    wat een fantastisch verhaal weer we genieten ervan !!
    als je t zo opschrijft lijkt je stage erg snel te gaan ,vanuit hier lijkt het erg lang hoor
    maar nog heel veel plezier en succes met je stage

  • 31 Oktober 2012 - 19:57

    Mama:

    He Mar,

    We zijn weer erg blij met je verhaal!
    Weten we toch een beetje wat je daar allemaal bezighoudt.
    Je maakt echt heel wat mee, gunnen je dit van harte!
    Geweldig van die dolfijnen, en helemaal dat je nog eens een duik hebt kunnen doen!
    Doe je best nu weer op stage, en de groetjes aan je huisgenoten.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx papa, mama en Myrna

  • 04 November 2012 - 21:15

    Ben Peggy En Lotte:

    Hoi Marielle,

    Wat leuk weer om jou verhalen te lezen, super hoor...
    en tof om zo de dolfijnen te spotten.
    Geniet er maar lekker van en succes verder met je stage!!!

    Veel liefs Ben Peggy & Lotte xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 12708

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 05 Februari 2013

Stage Johannesburg

24 Augustus 2013 - 21 Januari 2013

San Sebastian

Landen bezocht: