Tijd voor een update! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Blom - WaarBenJij.nu Tijd voor een update! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Blom - WaarBenJij.nu

Tijd voor een update!

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

29 November 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Sabona!

Het is wel weer eens tijd voor een update, inmiddels al weer een maand geleden, en in een maand kan veel gebeuren, vooral in Afrika!
Na een fantastische trip Mozambique was het weer eens tijd om te gaan werken achter de front office. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin bij Crowne, nu ik ook helemaal zelfverzekerd achter de front office sta en zowat alles zelf kan, vliegen de dagen echt voorbij!

Na een werkweek van 6 dagen was ik weer twee daagjes vrij en daar hadden Iris en ik helemaal geen moeite mee. Maandagochtend, vroeg op om in de buurt van Johannesburg te gaan paardrijden! Zie je mij al gaan? Haha! Ik vond het maar niks, maar toen we daar in de natuur reden met al die mooie dieren om ons heen was het alleen maar intens genieten! Daarna zijn we doorgereden naar een soort van Fosielenmuseum waar je met een soort eftelingbootje het ontstaan van de wereld kon meemaken! En toen we nog tijd over hadden, besloten we naar het Lion and Rhino park te gaan, van die dieren kun je ook maar geen genoeg krijgen en als afsluiter zijn we gezellig met het hele huis bji Mark gaan braaien, ook een Nederlander die hier een halfjaar woont voor zijn opleiding. Was dus weer een topdagje! Dinsdag waren we nog een dagje vrij en hadden we kaartjes voor Umoja, the spirit of togetherness. Echt een prachtige musical over het ontstaan van de verschillende muziekstijlen in Afrika. Kom je daar binnen, net een sportkantine en de zaal is ook 1/8 deel van het Carré, maar dat zorgde alleen maar voor een fantastische sfeer;). Salmaan, mijn front office manager belde deze ochtend op of ik wilde komen werken omdat ze echt iemand nodig hadden bij de front office, in eerste instantie zei ik maar: ja is goed! Maar Iris zei meteen: Mar, waar ben je mee bezig! Kom nu eens voor je zelf op! Dus dat was weer een goede leer, toch maar terug gebeld dat ik helaas niet kon komen werken vanwege de musical, dit had ik natuurlijk niet willen missen!

Het weekend erna gingen we de verjaardag van Wout en Max vieren (zij waren beide de week ervoor jarig geweest). Zaterdag een tour door Joburg, zijn naar een gevangenis geweest waar Nelson Mandela ooit was veroordeeld, naar een markt en vervolgens een top lunch bij 44 Stanley. Ohja en niet te vergeten.. Uitzicht van het hoogste gebouw van Joburg, de 52ste verdieping! Dan sta je toch niet heel erg te springen om naar beneden te kijken, maar het was een prachtig uitzicht!! Vervolgens uit eten in Melville met alle uitgenodigden voor de birthday party en natuurlijk op stap, dit keer in Rosebank en Greenside!

De maandag erop startte ik mijn laatste weekje achter de front office, twee maanden achter de desk waren echt voorbij gevlogen, maar heb zo ontzettend veel geleerd! Niet alleen van het bedrijf maar ook van de cultuur, mijn collega's en de omgang met de gasten in het hotel.
Tijdens deze week is onze auto ALWEER kapot gegaan, dit was al de tweede auto en moesten weer overstappen naar een nieuwe, dus hebben we onze Rode superstar (uhum) omgeruild voor een witte. Donderdagavond om 19.00 ging mijn weekend van start, 3 dagen!! Vrijdag vooral voorbereidingen getroffen voor ons feest van die avond. Koelkasten sjouwen, drank voorproeven, pizza's halen voor 11 man, haha het kan erger ;) Omdat Wout en Daan Zuid-Afrika helaas gaan verlaten vonden hun het tijd om een afscheidsfeestje te geven, wij vonden het ook niet erg om een feest te geven, dus al snel zaten we met het hele huis rond de tafel om de knopen door te hakken. Na heel wat voorbereidingen geknip en geplak mocht het eindresultaat er wezen. 2 DJ's, een muzikant die gitaar speelt, licht, geluid, genoeg bier en wijn, entree, poortdiensten, casual beach, je kunt het zo gek niet bedenken! Helaas begon het deze avond te regenen en moesten we alles naar binnen verkassen, maar toch werd het er niet minder gezellig om!:) Kortom, geslaagde avond met zo'n 40 enthousiaste studenten! De rest van het weekend was het vooral opruimen, bijkomen en nagenieten! Zondagavond zijn Iris en ik verhuisd, wij hebben de kamers van Wout en Daan overgenomen. Het was namelijk soms best lastig om een kamer te delen als je steeds verschillende diensten hebt, dus bij deze was dat ook weer opgelost, no worries!

Maandag was de start van een nieuw department, housekeeping. Ik maakte me enigszins zorgen, omdat ik het bij de front office echt naar m'n zin had! Maar het viel alles mee, de executive housekeeper is echt een toffe vrouw en ze zei meteen ik weet dat je meer kan dan schoonmaken dus daar gaan we niet aan beginnen, wat wil je nog meer?! Ik ben begonnen met twee dagen desk, dat houdt vooral in, telefoontjes opnemen van gasten en collega's van andere departementen, en voorbereidingen treffen voor de cleaning ladies, dus hun roosters maken welke kamers er moeten worden schoongemaakt etc. Vervolgens twee dagen supervision, dit was ook niet verkeerd. Het houdt in dat je vooral bezig bent de hotelkamers te controleren, hier en daar wat aan te sturen en goed te communiceren, vervelen doe ik dus zeker niet.

Donderdagavond was het alweer weekend, erg he.. Toen stond er een bijna spontaan tripje Durban gepland. Jorien, Anouck, Iris en ik zijn om 17.00 de auto ingestapt en zijn om 01.00 in Durban aangekomen bij de Tekweni backpackers lodge, waar we drie nachten voor in totaal 35 euro per persoon sliepen, ideaal! We hoorde de muziek al van een afstandje, hoe moe we ook waren, we wilden deze avond toch echt vieren, dus zijn meteen de kroeg ingedoken! 's Ochtends om half 9 gaat het alarm van de auto van Jorien en Anouck af, en jahoor, twee surfdudes hebben er echt een grote deuk ingereden! Dus dat werd nog een leuk tripje politiebureau op de vroege ochtend! Om 11.30 was de rest van de groep aangekomen en zijn we snel naar het strand gegaan want het zonnetje scheen natuurlijk niet voor niets! Dat weekend ook nog "pittig" gegeten bij 'House of Curry' en zondag voordat we naar huis gingen nog even geluncht. Hadden we eindelijk een parkeerplaats gevonden, dachten onze leuke vrienden uit Boksburg dat plekje even in te pikken. Het resultaat was dat wij geen plek meer konden vinden en uiteindelijk hadden geparkeerd in een soort van denkbeeldig parkeerplek. Heb je ooit een boete gekregen in een parkeergarage?! En jahoor, we kwamen terug: wielklem!!! Hun lachten zich natuurlijk helemaal stuk, en achteraf konden wij er ook wel om lachen!

Deze week ben ik natuurlijk weer bij housekeeping verder gegaan met supervisen! Onze nieuwe huisgenootjes ontmoet, twee leuke meiden uit Nederland en België die hier ook een tijdje wonen voor werk. De plannen voor dit weekend zijn nog niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk even naar Pretoria en we zullen wel zien wat het weekend ons gaat brengen!

Volgende week nog een weekje housekeeping, dan drie weekjes guest relations en dan komen papa mama en Myrna al! Kijk er echt heel erg naar uit! Ik geloof dat dit het wel een beetje was.

Kortom, time flies when you're having fun! Het begint hier al hoog zomer te worden dus heb er geen problemen mee om nog even van het mooie weer en het mooie land te genieten!

Ik hoop dat met jullie ook alles goed gaat!!! :)

Lots of love from South-Africa! XX

  • 29 November 2012 - 15:49

    Lian Backx:

    Wow, wat een leuk verhaal weer. Tis daar wel heel vervelend om weekend te hebben. Haha. Je geniet iig, da's wel heel belangrijk. En idd, times flys when you have fun. Hier gaat alles gewoon door hoor. Vandaag is opa jarig dus vanavond gaan we daar met z'n allen even naar toe. Nog heel veel (werk)plezier daar en tot snel. Xxx van Elvira, Kees & Lian.

  • 30 November 2012 - 07:50

    Ome Conny En Tante Gerda :

    Hoi Mariele
    Wat een leuk verhaal weer ,t iswat met die auto's jullie mogen er geen geluk mee hebben maar dat is mischien wel normaal daar ,je raakt zo wel bekend op t politie bureau
    Leuk dat je het op je stage zo naar je zin hebt en dat je zoveel leert ,maar ook in je vrije tijd je zeer goed vermaakt ,we genieten van je verhalen xxxxx

  • 30 November 2012 - 11:27

    Hans Gielen:

    Hoi Marielle,
    Volgens mij is het toch maar beter dat ik jouw ouders en Mirna maar even begeleidt daar in Zuid Afrika, anders komen ze nooit op de plaats van bestemming aan.
    Geniet nog even van je laatste periode daar, we vinden het nog steeds heel leuk om je verslagen te volgen (en de foto's natuurlijk ook).
    Kan je voor mij misschien nog zo'n lief, klein tijgertje meenemen?
    Groetjes
    Hans, Monic en Krista

  • 01 December 2012 - 19:27

    Mama:

    Hey meis,
    Heb weer van je verhaal zitten te genieten.
    Hopelijk waren dit wel de laatste problemen met de auto voor jullie.
    We vieren vanavond mijn verjaardag hier, vreemd dat je er niet bij bent.
    Maar gelukkig duurt het niet lang meer voordat we je kunnen zien en vasthouden.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 12700

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 05 Februari 2013

Stage Johannesburg

24 Augustus 2013 - 21 Januari 2013

San Sebastian

Landen bezocht: